silnik1
Najbardziej rozpowszechnionymi współcześnie silnikami są te czterosuwowe benzynowe. Pracują one w tzw. cyklu Otta. Został on opracowany już pod koniec XIX wieku przez niemieckiego wynalazcę i konstruktora. Cykl składa się z następujących po sobie procesów; suwu ssania, sprężania, zapłonu paliwa oraz suwu pracy i wydechowego. Na czym dokładnie polegają poszczególne etapy cyklu Otta?

 

 

Czym jest silnik czterosuwowy?

Cykl Otta dotyczy silnika czterosuwowego, czyli silnika spalinowego o spalaniu wewnętrznym typu ZI lub ZS. Urządzenia tego typu wykorzystywane są jako napęd w samochodach, motocyklach, maszynach roboczych, statkach powietrznych, wodny, agregatach prądotwórczych, lokomotywach spalinowych oraz innych naczyniach. Nazwa tego silnika odnosi się do czterech faz jego działania. Fazy te tworzą też tzw. cykl Otta

 

Jak działa cykl Otta?

Zasady działania Cyklu Otta są bardzo proste. W pierwszym etapie dochodzi do suwu ssania, czyli tłok przemieszcza się z najwyższego górnego położenia w cylindrze. W efekcie czego mieszanka paliwowo-powietrzna wypychana jest do cylindra przez otwór zaworu ssawny. Po jego przekroczeniu przez tłok, do skrajnego położenia, zawór się zamyka i dochodzi do suwu sprężenia. Oznacza to, że tłok poruszający się w górę miesza mieszankę paliwowo-powietrzną – w konsekwencji dochodzi do zapłonu. Ten doprowadzi natomiast do tego, że tłok jest wyrzucany w dolne położenie. Odpowiadają za to rozprężające się gazy paliwowe. Uruchamiają one suw pracy.  Ostatnim etapem cyklu Otta jest tzw. suw rozprężenia. Polega on na tym, że wypchnięciu z cylindra ulegają gazy spalinowe. Wykorzystywany jest do tego zawór wydechowy. Ten zamyka się, kiedy cylinder osiąga skrajne położenie i tym samym cykl Otta zaczyna się od nowa.

 

Jakie są cechy charakterystyczne cyklu Otta?

Cykl Otta uznawany jest za ten prosty w działaniu, a także praktycznie całkowicie bezawaryjny. Są to jego największe zalety, które przyczyniły się do popularności silników spalinowych. Trzeba jednak wskazać również wady cyklu Otta. Jako te wskazuje się niską wydajność jednostki spalinowej. Utrzymuje się ona w przedziale 30-40%. Silniki Otta postrzegane są również jako te generujące duże straty energii.

 

Jak powstawał cykl Otta?

Cykl Otta oraz znany nam współcześnie silnik spalinowy jest wynalazkiem niemieckiego konstruktora Nikolausa Otto. To on jako pierwszy przedstawił światu tu tłokowy silnik spalinowy. Zastosowanie znalazł w szeroko rozumianej motoryzacji. Wykorzystywany jest w samochodach, motocyklach. motorówkach, a nawet samolotach (do 1939 roku). Silnik Otta był dużym przełomem dla branży motoryzacyjnej i dużym impulsem do jej rozwoju. Dziś silniki, których działania oparte jest na cyklu Otta nadal są produkowane przez firmę Deutz AG. Marka ta została założona przez Nikolausa Otto pod koniec XIX wieku. Na początku działała pod nazwą N.A. Otto&Cie. Obecnie Deutz AG jest światowym potentatem w zakresie produkcji silników. Posiada swoje przedstawicielstwa na całym świecie, również w Polsce.

Nad Wisłą sprzedażą produktów niemieckiej marki zajmuje się BTH FAST - oficjalny dystrybutor Deutz AG w Polsce www.bthfast.pl.

Newsletter