Typografia
  • Najmniejsza Mała Średnia Większa Największa
  • Obecna Helvetica Segoe Georgia Times

Po zakończeniu zmagań polskich piłkarzy na niemieckich boiskach w Euro 2024, początek lipca przyniósł falę analiz i podsumowań występu Biało-Czerwonych. Instytut Monitorowania Mediów (IMM) w najnowszym raporcie „Piłka w grze” analizuje, jak polskie media oceniały naszych zawodników, a także jakie wydarzenia zdominowały medialny krajobraz po powrocie PKO BP Ekstraklasy i Betclic 1. Ligi.

Oceny Polskich Piłkarzy po Euro 2024

Najwięcej uwagi w mediach poświęcono kapitanowi reprezentacji, Robertowi Lewandowskiemu. Choć od zawsze stawiany jest na czele zespołu, to jego postawa na Euro 2024 została oceniona przeciętnie, zarówno przez dziennikarzy, jak i internautów. Obok Lewandowskiego na podium medialności znaleźli się Wojciech Szczęsny i Piotr Zieliński. Oczekiwano, że doświadczeni zawodnicy poprowadzą zespół do sukcesu, jednak rzeczywistość okazała się inna, a ich końcowe noty były dość surowe.

Na pozytywną uwagę zasłużył natomiast Kacper Urbański, który uplasował się na czwartym miejscu pod względem medialności. Młody zawodnik, choć mniej doświadczony, zdobył miejsce w składzie i, zdaniem ekspertów, wniósł najwięcej do gry kadry. W zestawieniu medialności polskich piłkarzy występujących na Euro 2024 czołową piątkę zamyka Jakub Kiwior, krytykowany za sprokurowanie rzutu karnego w meczu z Francją.

W dalszej części zestawienia znaleźli się: Adam Buksa, Nicola Zalewski, Łukasz Skorupski, Marcin Bułka oraz Jakub Moder.

Powrót PKO BP Ekstraklasy i Betclic 1. Ligi

19 lipca wznowiono rozgrywki PKO BP Ekstraklasy i Betclic 1. Ligi. Jak wynika z analizy IMM, medialność polskich klubów znacząco wzrosła. Liderem pod względem liczby publikacji pozostaje Legia Warszawa. Drugie miejsce zajął Śląsk Wrocław, a podium zamknęła Jagiellonia Białystok.

Legia Warszawa wzbudziła spore emocje nie tylko swoją grą, ale także kontrowersyjną oprawą kibiców zaprezentowaną przed pierwszym meczem sezonu. Transparent z napisem „Refugees welcome” oraz wizerunkiem kobiety w stroju ludowym trzymającej głowę świni, a także dwóch mężczyzn z młotkiem i kijem bejsbolowym, wywołał burzę w mediach. Minister sprawiedliwości Adam Bodnar również odniósł się do sprawy, a Komisja Ligi ukarała klub grzywną w wysokości 30 tysięcy złotych. W mediach dyskutowano również o europejskich zmaganiach Legionistów oraz transferze Makany Baku do greckiego Atromitosu.

Śląsk Wrocław przyciągnął uwagę nowymi strojami meczowymi na sezon 2024/2025. Koszulki, na których widnieje panorama Wrocławia z 1493 roku, zdobyły uznanie za estetykę i oryginalny motyw. Dużym echem odbiło się również podpisanie nowego kontraktu z Jehorem Macenką, mimo trudnych negocjacji trwających wiele tygodni. Trener Jacek Magiera wzbudził jednak niepokój kibiców, twierdząc, że kadra jest kompletna, co w mediach społecznościowych spotkało się z krytyką z powodu braku napastników w składzie.

Jagiellonia Białystok zajęła trzecie miejsce w rankingu medialności, co było wynikiem udanego startu w europejskich pucharach. Drużyna z Podlasia wygrała na wyjeździe 4:0 z FK Panevežys, a później przypieczętowała awans do kolejnej rundy. Jagiellonia została pochwalona w mediach za porządek, który pozostawili po sobie piłkarze w szatni, co spotkało się z pozytywnymi reakcjami. Transfer Bartłomieja Wdowika do portugalskiego klubu Sporting Braga wywołał wiele komentarzy, a kibice obawiają się, że trudno będzie znaleźć zastępstwo dla tak wartościowego zawodnika.

W czołówce medialności znalazły się również Lech Poznań oraz Pogoń Szczecin. Kolejne miejsca zajęły kluby: Raków Częstochowa, Widzew Łódź, Zagłębie Lubin, Górnik Zabrze i Korona Kielce.

Betclic 1. Liga: Wisła Kraków, Arka Gdynia i Polonia Warszawa na Czele

W Betclic 1. Lidze dominowała Wisła Kraków, która przodowała pod względem medialności. Zespół Kazimierza Moskala miał przed sobą trudny sezon, z meczami zarówno w krajowych rozgrywkach, jak i na arenie międzynarodowej. Chociaż Wisła pokonała KF Llapi z Kosowa, to uległa austriackiemu Rapidowi w kolejnej rundzie eliminacji, co zdominowało medialne publikacje o klubie.

Arka Gdynia, która nie awansowała do Ekstraklasy, zanotowała słaby początek sezonu, przegrywając ze Stalą Rzeszów. Trener Wojciech Łobodziński podkreślił jednak, że celem na ten sezon jest bezpośredni awans, choć media spekulują, że zadanie to może być trudniejsze niż w poprzednim sezonie.

Polonia Warszawa zajęła trzecie miejsce pod względem medialności, mimo że drużynie nie udało się zdobyć kompletu punktów w pierwszych meczach sezonu. Po remisach ze Zniczem Pruszków i Wisłą Kraków, kibice mają nadzieję na lepsze wyniki w kolejnych spotkaniach.

Czołową piątkę w 1. Lidze zamknęły Wisła Płock i Górnik Łęczna. Kolejne miejsca zajęły kluby: Bruk-Bet Termalica Nieciecza, Znicz Pruszków, Miedź Legnica, Odra Opole i Resovia.

Podsumowanie

Raport IMM „Piłka w grze” ukazuje, jak zmienia się medialność polskich klubów piłkarskich i zawodników na przestrzeni sezonu. Mimo zakończenia Euro 2024, piłka nożna nadal przyciąga uwagę mediów, a krajowe rozgrywki dostarczają nowych tematów do dyskusji. Zainteresowanie wzbudzają zarówno kontrowersje, jak i sukcesy na arenie międzynarodowej oraz krajowej, co pokazuje, że piłka nożna w Polsce nadal cieszy się ogromną popularnością.

 

Jak korzystać z mediów społecznościowych w rekrutacji?