sklep 300x197Dzięki sklepowi internetowemu możesz sprzedawać w sieci i oferować praktycznie wszystko - od rękodzieła po kursy i e-booki. Jak więc widzisz, możesz handlować konkretnymi produktami, ale także wiedzą. A jak zacząć? Za chwilę się przekonasz.

 

 

 

 

Tworzenie sklepów internetowych - kwestie formalne

Wbrew pozorom, jeśli chcesz tworzyć sklepy internetowe, musisz zagryźć zęby i poświęcić trochę czasu kwestiom formalnym.  Dobra wiadomość jest taka, że możesz skorzystać z „ulgi na start”, czyli być zwolnionym z opłacania składki na ubezpieczenie społeczne przez pierwszych 6 miesięcy. 

Możesz też poprowadzić sklep na podstawie działalności niezarejestrowanej. Jednak sprawdzi się to tylko wtedy, kiedy Twój dochód miesięczny nie przekroczy połowy wartości minimalnego wynagrodzenia. 

Kiedy w życie weszło RODO, ochrona danych osobowych stała się dla nas wszystkich bardzo ważna. Zadbaj zatem o to, aby dane Twoich klientów były bezpieczne. Udostępnij im informacje o tym, jak je przechowujesz oraz przetwarzasz. Rzecz jasna musi to dotyczyć wszystkich klientów - tych zapisanych na newslettera, jak i tych, którzy coś u Ciebie kupili. 

Tworząc sklepy internetowe, pomyśl o wysyłce, płatnościach i logistyce. Najlepiej, aby Twój sklep internetowy posiadał integracje z kurierami i Pocztą Polską. Zaproponuj różne rodzaje płatności u wielu operatorów. Jeśli nie zamierzasz prowadzić magazynu, dobrym pomysłem może okazać się dropshipping. 

Bezpieczeństwo w Twoim sklepie internetowym jest na wagę złota. Certyfikat SSL na całej stronie, nie tylko, jeśli chodzi o płatności, to konieczność. 

 

 

Wybór platformy e-commerce

Tworząc sklep internetowy, musisz pomyśleć o jego silniku, czyli o platformie e-commerce. Do wyboru masz platformę open source, rozwiązanie SaaS, oprogramowanie na licencji i sklep dedykowany. 

Jeśli chodzi o oprogramowanie open source, to tu nie musisz martwic się kosztami, takimi jak licencja czy dzierżawa. Płacisz jedynie za wdrożenie sklepu internetowego. Minusem open source jest fakt, że do pracy musisz zatrudnić dobrego informatyka, chyba że sam dysponujesz odpowiednią wiedzą techniczną. Oprogramowanie SaaS wymaga płacenia comiesięcznego abonamentu na zasadzie dzierżawy. Ta opcja nie jest dla Ciebie, kiedy chcesz stworzyć sklep internetowy wyróżniający się na tle konkurencji. Systemy SaaS mają raczej proste systemy i mało funkcji. 

Natomiast za oprogramowanie na licencji płacisz tylko raz. Kupując licencję, możesz mieć dowolne wymagania i oczekiwać ich realizacji. Aktualizacje tego typu oprogramowania nie są jednak darmowe. 

Z kolei sklep dedykowany przeznaczony jest dla ogromnych graczy, którzy posiadają tysiące produktów i wiele kategorii. Tworząc sklepy internetowe, skup się raczej na platformie opartej na licencji lub platformie SaaS. 

Grafika, zdjęcia i strona sklepu internetowego

Obecnie panuje moda na minimalistyczne sklepy internetowe. Chodzi o prostą grafikę w niewyszukanych kolorach i przejrzyste zdjęcia. Zwłaszcza te ostatnie powinny być dobrej jakości, najlepiej wykonane przez profesjonalistę. Zadbaj o to, aby fotografie pokazywały produkty na modelu (jest to ważne w przypadku sklepów z odzieżą, butami i biżuterią). 

Nigdy nie podkradaj zdjęć z innych stron. Źle świadczy to o Twoim sklepie i dyskredytuje Cię w oczach Google. 

Strona internetowa Twojego sklepu internetowego musi być przyjazna użytkownikowi (UX sklepu internetowego). Nawigacja powinna być przejrzysta i intuicyjna. Nie ma nic gorszego, niż klient, który gubi się na stronie.  

Działania marketingowe

Jeśli tworzysz sklepy internetowe, koniecznie pomyśl o działaniach marketingowych. Jednym z takich działań jest tworzenie contentu. Są to treści zoptymalizowane pod kątem SEO. One koniecznie powinny znaleźć się na Twojej stronie. 

Stwórz też ciekawe opisy produktów - najlepiej, aby zachęcały klientów do zakupu, a przy tym wszystkim były unikalne. Użytkownicy lubią, gdy pokazuje im się wymierną korzyść, dlatego przemawiaj właśnie językiem korzyści. Nie pomiń również istotnych faktów na temat  towarów - zwłaszcza takich, które je wyróżniają. 

Na tym działania marketingowe się nie kończą. Obecność w mediach społecznościowych jest obowiązkowa, zwłaszcza prowadzenie firmowego profilu na Facebooku. Dzięki temu nie tylko zyskasz grono wiernych fanów, ale i poinformujesz ich o nowościach, rabatach, promocjach i zapowiedziach. 

Kolejna kwestia to blog firmowy. Oczywiście warto, abyś go poprowadził. To tam zamieścisz porady na temat produktów i podpowiedzi, co i kiedy się sprawdzi. 

Nie zapomnij o newsletterrze. Najlepiej, aby był spersonalizowany. Tylko wtedy dotrzesz z ofertą do osób naprawdę zainteresowanych zakupami. 

I na koniec - zadabaj o responsywność swojego sklepu internetowego, czyli o to, jak wyświetla się na urządzeniach mobilnych. 

Tworzenie sklepów internetowych wymaga mnóstwa pracy, ale efekty mogą zaskoczyć. Przede wszystkim rozwijaj swój biznes, śledź najnowsze trendy z branży e-commerce i najważniejsze… Nie daj się wyprzedzić konkurencji! 

  

Newsletter