Freelancer w wolnym tłumaczeniu oznacza „wolny zawód”, czyli osobę, która pracuje na własny rachunek, tak, jak chce, gdzie chce i o której chce. Praca jako freelancer daje dużą swobodę i elastyczność – to na pewno. Co warto jednak jeszcze wiedzieć o freelancerze z zakresu SEO? Jak go znaleźć? Dlaczego warto na niego postawić?
Kim jest SEO Freelancer?
To specjalista z zakresu pozycjonowania i innych aspektów SEO. Najwięcej (bo aż 45%) pozycjonerów decyduje się założyć własną działalność gospodarczą. Ponadto można też wyróżnić freelancerów rozliczających się na umowę o dzieło zamiast w oparciu o fakturę. Freelancer zwykle pracuje w pojedynkę, nie zatrudnia nikogo na etat (w przypadku bycia przedsiębiorcą), ale bardzo często współpracuje z różnymi osobami (copywriterzy, content marketingowcy, webdesignerzy, osoby od linkbuildingu, osoby od mediów społecznościowych itp.). Znalezienie freelancerów z powiązanych branż nie jest łatwe, ale kiedy już się uda – pojawia się możliwość zwiększenia efektywności swojej pracy. Naprawdę dobrze jest znaleźć zaufanych współpracowników i móc na nich liczyć. SEO Freelancer nie zawsze ma wykształcenie związane z marketingiem lub IT – nie jest to konieczne – w jego przypadku (jak i chyba większości zawodów) liczy się doświadczenie oraz chęć dalszego rozwoju.
Lepiej skorzystać z usług freelancera czy agencji?
Czy lepiej jest postawić na samodzielnego pozycjonera? Zdecydowanie tak. Niemniej jednak, wymagania i potrzeby każdego klienta z osobna są bardzo różne, więc wybór nie zawsze jest ten sam. Na pewno jedno i drugie rozwiązanie ma swoje plusy. W przypadku współpracy z freelancerem, możesz liczyć na profesjonalną pracę opartą na zaufaniu i personalizacji. Freelancer, chcąc stworzyć swoją bazę klientów i kształtować markę osobistą, bardzo angażuje się w swoje obowiązki oraz kontakt z klientem. Rzecz jasna wśród jednych i drugich można znaleźć firmy rzetelne oraz nierzetelne – w tej dziedzinie sprawdzi się szukanie metodą prób i błędów.
Jak znaleźć odpowiedniego freelancera od pozycjonowania?
Jeśli poszukujesz freelancera od pozycjonowania, popytaj najpierw wśród znajomych. Może mogą Ci kogoś polecić? Jeżeli niestety nie mogą podać Ci żadnego nazwiska, pozostaje Ci wyszukiwarka Google. Gdy zdecydujesz się na kontakt z konkretnym specjalistą, w wiadomości spytaj przede wszystkim o to, w jakiej formie pracuje, jakie są efekty jego pracy i jakie ma doświadczenie (liczone zarówno w latach, jak i w projektach).
Pamiętaj, że nawet wiele projektów nie zastąpi znajomości tematyki. Dlatego warto dowiedzieć się, czy specjalista ma doświadczenie w prowadzeniu projektów z Twojej branży albo podobnych postacią do Twojego. Inaczej pozycjonuje się blogi i serwisy z dużą ilością treści, inaczej sklepy internetowe, inaczej lokalne, jeszcze inaczej ogólnopolskie… Najważniejsze to rozmawiać i pytać o szczegóły. A potem pozostaje już tylko próbować.