Typografia
  • Najmniejsza Mała Średnia Większa Największa
  • Obecna Helvetica Segoe Georgia Times

Wiele firm w Europie kontynuuje działania mające na celu przyciągnięcie pracowników do biur po okresie pandemii. Te starania przynoszą efekty, co pokazują wyniki raportu CBRE „European Office Occupier Sentiment Survey 2024”. Odsetek osób pracujących stacjonarnie przez trzy lub więcej dni w tygodniu wzrósł w ciągu ostatniego roku z 37% do 43%. Najczęściej wybieranym modelem pracy jest dwudniowa obecność w biurze, którą deklaruje 40% pracowników.

Stabilizacja modeli pracy stacjonarnej

Jak wskazują eksperci, sytuacja związana z pracą stacjonarną stabilizuje się. Część firm osiągnęła już swoje cele w zakresie powrotu pracowników do biur, a inne wciąż podejmują działania, aby zwiększyć liczbę dni, które pracownicy spędzają w biurze. W skali Europy trzy na dziesięć firm planuje dodatkowe kroki w tym zakresie. W Polsce, jak zauważa Paweł Dobrowolski, dyrektor w dziale powierzchni biurowych CBRE, odsetek firm planujących takie działania może być wyższy.

Firmy często dążą do zwiększenia liczby dni pracy stacjonarnej, jednocześnie akceptując pewien poziom pracy zdalnej. Jednak nie wszyscy pracownicy chętnie rezygnują z pracy z domu, zwłaszcza ci, którzy mają zobowiązania rodzinne. W związku z tym inicjatywy mające na celu zachęcenie do częstszej pracy w biurze powinny być przemyślane i dostosowane do potrzeb różnych grup pracowników.

Popularne modele pracy hybrydowej

Aktualnie większość (71%) pracowników w Europie pracuje w modelu hybrydowym, spędzając w biurze dwa lub trzy dni w tygodniu. Najczęstszym schematem jest dwa dni pracy stacjonarnej i trzy dni pracy zdalnej – tak pracuje 40% zatrudnionych. Z kolei trzy dni w biurze deklaruje 32% pracowników, a cztery dni – 9%. Najmniej liczna grupa (2%) pracuje cały tydzień stacjonarnie, a tylko 7% spędza w biurze jeden dzień w tygodniu.

Co ciekawe, mniejsze firmy mają tendencję do preferowania większej liczby dni pracy stacjonarnej. W organizacjach zatrudniających mniej niż 5 tys. pracowników prawie jedna piąta osób pracuje w biurze cztery lub pięć dni w tygodniu. W przypadku jeszcze mniejszych firm, gdzie zatrudnionych jest mniej niż 1000 osób, odsetek pracowników pracujących stacjonarnie przez większość tygodnia sięga nawet jednej trzeciej.

Różnice między oczekiwaniami a rzeczywistością

Choć poziom obecności pracowników w biurach zbliża się do oczekiwań pracodawców, to sytuacja wygląda różnie w różnych krajach. W Polsce wielu pracodawców dąży do zwiększenia liczby dni, które pracownicy spędzają w biurze, ale rzeczywistość wciąż odbiega od tych aspiracji. Niemal połowa firm w Polsce preferuje model pracy stacjonarnej przez trzy dni w tygodniu, jednak zaledwie 13% akceptuje dwudniowy tryb, a tylko 5% zadowala się jednym dniem pracy w biurze.

Jednocześnie raport CBRE wskazuje, że praca hybrydowa cieszy się dużą akceptacją wśród pracodawców. Tylko 4% firm w Europie planuje przyciągnąć pracowników do biur na pełny tydzień. To pokazuje, że model pracy zdalnej stał się trwałym elementem współczesnego rynku pracy.

Regulacje dotyczące pracy zdalnej

Wiele firm wciąż pracuje nad formalnymi regulacjami dotyczącymi pracy zdalnej. Jak wynika z raportu, trzy czwarte firm w Europie ma już wprowadzone zasady pracy zdalnej, jednak tylko w połowie z tych organizacji przepisy te są obowiązkowe. W niektórych firmach pracownicy mają swobodę decydowania o poziomie swojej obecności w biurze.

W Polsce, podobnie jak w innych krajach europejskich, wciąż trwają starania, aby dostosować regulacje prawne i organizacyjne do nowej rzeczywistości pracy hybrydowej. Elastyczność, jaką oferuje praca zdalna, musi być zrównoważona z potrzebami pracodawców, którzy starają się utrzymać kulturę firmy i integrację zespołów, co często jest łatwiejsze do osiągnięcia w biurze.

Przyszłość pracy stacjonarnej i hybrydowej

Choć praca hybrydowa stała się nowym standardem, a obecność w biurach powoli rośnie, firmy będą musiały nadal dostosowywać swoje strategie, aby znaleźć optymalne rozwiązania. Kluczem do sukcesu jest balans pomiędzy elastycznością, jaką cenią pracownicy, a wymaganiami firm, które chcą zapewnić efektywność i integrację zespołów.

Ostatecznie, przyszłość pracy w biurach będzie zależeć od ewolucji zarówno oczekiwań pracowników, jak i potrzeb firm. Jak pokazują wyniki raportu CBRE, model hybrydowy, choć zróżnicowany w różnych krajach i branżach, zyskuje coraz większe uznanie, a firmy będą kontynuować działania mające na celu przyciągnięcie pracowników do biur w taki sposób, aby uwzględnić różnorodne potrzeby i preferencje.

 

Szkolenia pracownicze – jakie przynoszą korzyści i pracownikom, i pracodawcom